23 Mayıs 2015 Cumartesi

"VATAN PARTİSİ HARİÇ HERKES EMPERYALİST Mİ ?", "SOSYAL DEMOKRASİ TARTIŞMASI NİÇİN ÖNEMLİ ?"

SOSYAL DEMOKRASİ TARTIŞMALARI- 4

VP hariç herkes emperyalist mi?
Örsan K.ÖYMEN / Aydınlık / 03.05.2015

Vatan Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Aydınlık Gazetesi Yazarı Sn. Yıldırım Koç’un, 8 Mart 2015 tarihli “Sosyal Demokrasi Nedir?” başlıklı yazımı eleştiren bir yazıyı kaleme almasıyla başlayan tartışma yaklaşık iki aydır devam ediyor. Sn. Koç’a yanıt yetiştirmeye çalışmaktan, gündemimde olan diğer konulara bir türlü geçemedim. Bu nedenle okurlardan özür diliyorum. Umarım Sn. Koç da artık beni eleştirmekle ilgili mesaisine ara verir, böylece ben de başka konulardaki düşüncelerimi içeren ve daha çok AKP’ye yönelik eleştirilerimi içeren yazılarıma geçmek fırsatını bulabilirim. 

Sn. Koç’un yazılarına, “Atatürk, Sosyal Demokrasi ve Komünizm”, “Sosyal Demokrasi ve Anti-emperyalizm”, “Sosyalist Enternasyonel” ve “Sosyal Demokrasi Anti-Emperyalisttir” başlıklı yazılarımda yanıt vermiştim. Sosyal demokrasinin emperyalist olduğunu iddia eden Sn. Koç, dün yayınlanan yazısında da, Sosyalist Enternasyonel’in emperyalist olduğunu ilan etti. 

“Vatan Partisi hariç herkes emperyalisttir” zihniyetini çağrıştıran bu söylemlerle Vatan Partisi vatanı kucaklayamaz. Bu söylem “Kemalist” bir söylem de değildir. Bu tamamıyla Marksist-Leninist bir söylemdir. Sosyal demokrasinin emperyalist ve kapitalist bir ideoloji olduğu Marx-Lenin paradigması üzerinden savunulabilir, ama Atatürk paradigması üzerinden savunulamaz. Bunun gerekçelerini geçmiş yazılarda açıklamıştım. 

Bu VP’nin resmi ideolojisi midir, yoksa VP’deki bazı yöneticilerin kişisel ideolojisi midir, VP’nin bunu kendi içinde çözmesi gerekir. VP Kemalist bir parti midir, Marksist-Leninist bir parti midir, önce buna karar vermelidir. Çünkü Kemalizm ve “altı ok” komünizm değildir, Marksizm değildir, Marksizm-Leninizm değildir, Maoculuk değildir. Bunun aksini iddia etmek için ciddi bir kavram erozyonuna uğramış olmak, siyaset bilimine, sosyolojiye, felsefeye, tarihe ters düşmeyi göze almak gerekir. 

Stratejik olarak, “Ben komünistim, ama tarihsel süreç içinde, komünizme giden bir geçiş noktası ve anti-emperyalist olması açısından, Kemalizm’e destek verilmesi gerektiğini düşünüyorum” denebilir. Aynı şey sosyal demokrasi için de yapılabilir. Yani sosyal demokrasi de, komünizm idealinden vazgeçmeden, komünizme giden geçici bir ara yol olarak, komünizme yönelik bir adım olarak görülebilir. Ama “Ben hem Kemalistim, hem komünistim” veya “Ben hem Sosyal Demokratım, hem komünistim” denemez. Bunlar çelişkili ifadelerdir. 

Sosyalist Enternasyonel’in 1864 yılı Birinci Enternasyonel ile bağlantısına gelecek olursak: SE’nin 1864’te kurulduğunu kimse iddia etmiyor. 1951’de kurulduğunu zaten ben de yazılarımda söyledim. SE’nin sosyal demokrat, demokratik sosyalist ve demokratik sol partileri kapsadığını da defalarca söyledim. 1864’ten farklı olarak, 1951’de, SE’de, komünist ve anarşist partiler yoktu. O köklerden 1950’lerden itibaren kopulduğunu zaten söyledim. SE’nin 1951’de kurulduğunu, komünizmden ayrıldığını, ancak tarihinin ve kökeninin 1864’e dayandığını, SE’nin kendisi, 1989 “İlkeler Deklarasyonu”nun 92. maddesinde kendisi söylüyor. Bu durumda VP Genel Başkan Yardımcısı Sn. Koç, SE’nin resmi açıklamasına karşı çıkmış oluyor. 

SE, 1951 yılı kuruluş deklarasyonunun 7. maddesinde, “Demokratik sosyalizm, emperyalizmin her türünü reddeder. Tüm insanların baskı altına alınmasına ve sömürülmesine karşı mücadele eder.” dediği halde, bu ilkenin uzantısı olan başka ilkeleri de 1989 deklarasyonunda kabul ettiği halde, Sn. Koç SE’yi emperyalist ilan etti. Bu iddia SE’nin gündemine düşse, SE ve ömrü emperyalizmle mücadele etmekle geçmiş SE içindeki birçok siyasi parti buna gereken yanıtı verir. 

Bazı sosyal demokratların emperyalizmle işbirliği yaptıkları gerçeği üzerinden, tüm sosyal demokratları ve Sosyalist Enternasyonel’i emperyalist olarak damgalamak, CHP ile VP arasında gelecekte oluşabilecek bir işbirliğinin önüne duvar örmektir. Bu zihniyetle, VP’nin CHP’ye ittifak ve işbirliği çağrısı yapması da samimi olamaz. 

CHP’nin içine sızan emperyalist odakları CHP tabanı zaten eleştiriyor. Bazı VP’li yöneticilerin iki parti arasındaki anlaşmazlıkları bir daha onarılamaz hale getirmesi doğru değil. Bu tartışmanın sonu gelmez. Bazı VP’li yöneticilerin, geçmişteki ve günümüzdeki bazı politikalarıyla ve stratejileriyle, emperyalizme nasıl alet olduğuna dair birçok iddiayı CHP’liler ve sosyal demokratlar da gündeme getiriyorlar. Ben bu iddiaları ve tezleri bugüne kadar bu köşeye taşımadım. Çünkü zaman, hem Atatürk’ün aydınlanma devrimine, hem de sosyalizme ve sol düşünceye sahip çıkanların birlikte hareket etme zamanıdır.

Sosyal demokrasi tartışması niçin önemli?
Yıldırım KOÇ / Aydınlık / 04.05.2015

Sayın Örsan K.Öymen 3 Mayıs 2015 günkü yazısında benim yazılarımı eleştiriyor, “Vatan Partisi Hariç Herkes Emperyalist mi?” sorusunu soruyor ve şunu yazıyor: “Bazı VP’li yöneticilerin, geçmişteki ve günümüzdeki bazı politikalarıyla ve stratejileriyle, emperyalizme nasıl alet olduğuna dair birçok iddiayı CHP’liler ve sosyal demokratlar da gündeme getiriyorlar.” 

Sayın Öymen bu iddiaları gündeme getirirse, gereken cevap verilecektir. İma yollu ifadeleri üzülerek okudum. 

Gereksiz bir tartışma mı sürdürüyoruz? 

Hayır. Bence Sayın Öymen’in Aydınlık’ta bu konuları yazması, Aydınlık okurlarının bu konuda uyarılması ve bilgilendirilmesi açısından son derece yararlı oldu. 

TEMEL KONU, TÜRKİYE DEVRİMİNİN YOLUDUR 

Türkiye’de kendisine “sosyal demokrat” diyenler var. Bu kişi ve örgütler emperyalist mi? 

Böyle bir iddiaya kargalar bile güler. Kargaların, “Vatan Partisi hariç herkes emperyalist mi?” sorusuna da aynı şekilde güleceğini sanıyorum. 

Sayın Öymen mantık hatası yapıyor. 

Ben “sosyal demokratlar emperyalisttir” demiyorum. Benim dediğim, emperyalizmin ideolojik ve siyasi araçlarından birinin sosyal demokrasi olduğudur. Emperyalistler, kendi ülkelerinin işçi sınıflarının desteğini alabilmek amacıyla, emperyalist sömürüden onlara pay verirler. Bu anlayış, sosyal demokrasidir. Diğer bir deyişle, emperyalist ülkelerde ilerici gibi gözüken sosyal demokratlar, kendilerine müslümandır.  

Bu tartışmanın özü, Türkiye devriminde temel müttefiklerimizin kimin olacağına ilişkindir. 

Türkiye’nin bağımsız ve demokratik bir ülke yapılmasında, emperyalist ülkelerin sosyal demokratları bizim müttefikimiz midir? 

Eğer sosyal demokrasinin anti-emperyalist olduğunu ileri sürerseniz, bunun doğal sonucu, Türkiye’nin bağımsız ve demokratik bir ülke haline getirilmesinde emperyalist ülkelerin sosyal demokratlarının bizim müttefikimiz olduğudur. 
Bu mümkün mü? 

Türkiye’nin İkinci Dünya Savaşı sonrasında bağımlılaştırılmasında, Türkiye’nin bütünlüğüne kasteden bölücülüğün ve gericiliğin beslenmesinde Alman, Fransız, İngiliz, Amerikan, Belçikalı, İsveçli, Norveçli, Danimarkalı sosyal demokratların payı yok mu?  
Var. 

Bu ülkelerin sosyal demokratlarıyla muhafazakarları arasında Türkiye’ye yönelik devlet politikaları konusunda herhangi bir fark söz konusu mu?  

Hayır.  
Bu ülkelerde sık sık sosyal demokrat partiler iktidara geldi. Bu ülkelerin Türkiye’yi bölme, parçalama, bağımlılaştırma politikalarında bir değişiklik oldu mu?  

Hayır. 

BDP’nin Sosyalist Enternasyonal’le yakın ilişkisini nasıl açıklarsınız? 

Bağımsız ve demokratik Türkiye’nin yolu, emperyalizmin her türlü destekçisiyle mücadeleden geçmektedir. Emperyalizmin araçlarından biri de, emperyalist sömürüden pay alan işçi sınıflarının emperyalist politikalara destek vermesini sağlayan sosyal demokrasidir. 

TÜRKİYE’DEKİ SOSYAL DEMOKRATLAR NE YAPIYOR? 
Peki, Türkiye’deki sosyal demokratlar ne oluyor? 

Onlar tabii ki emperyalist sömürüden pay almıyor.  
Ancak Türkiye’de kendisini sosyal demokrat olarak nitelendiren hangi örgüt, ABD ve AB emperyalizmiyle mücadele ediyor?  

Hangi sosyal demokrat, Türkiye’ye gelen ABD askerlerine çuval geçiriyor, Soros’la ve TESEV’le, CHP içine sızmış ve açığa çıkmış bazı görevlilerle mücadele ediyor? 
Hangi sosyal demokrat Ermeni soykırımı yalanına karşı Strasburg’daydı?  

Hangi sosyal demokrat Türkiye’deki ABD üslerine karşı açık tavır alıyor?  

Hangi sosyal demokrat, Türkiye ekonomisine büyük zarar veren gümrük birliğinden çıkmayı savunuyor? 
İşte bu nedenlerle Atatürk Avrupalı sosyal demokratlardan değil, Sovyet Rusya’dan yardım almıştı.