22 Ekim 2015 Perşembe

PKK’nin kaynakları ve para trafiği...



Kürdistan İşçi Partisi (PKK) lideri Abdullah Öcalan’ın kardeşi Osman Öcalan, Başbakan Neçirvan Barzani’nin PKK hakkındaki sözlerine bir tepki olarak petrol boru hattına sabotaj yapıldığını söyledi.

Öcalan, sabotaj girişiminin tekrarlanması halinde PKK tabanının tepki göstereceğini söyledi.
Osman Öcalan eski yöneticilerinden olduğu PKK’nin, kurduğu gümrük noktalarında kaçak yollarla ticaret yapan işadamlarından vergi aldığını belirterek, “PKK resmi olarak ticaret yapanları vergiye zorlamıyordu” dedi.

Osman Öcalan Rûdaw’ın sorularını yanıtladı:

Silahlı mücadelenin başında PKK’nin mali kaynağı neydi?

PKK’nin birinci ve ikinci yılında halktan yardım aldığını biliyorum. Başlangıç döneminde PKK’nin üyesi olduğum için biliyorum. Gerillaların büyük bir bölümü kendi parasıyla bir kalaşnikof satın alabilmek için çalışıyordu.

Silahlı mücadeleye başladığımda amelelik yapıyordum. Mercimek satarak bir tabanca satın aldım. PKK’nin bütün üyeleri ilk silahlarını kendi paralarıyla satın almıştır.

1980 ve 1990’larda PKK’nin mali kaynakları nelerdi?

O dönemde halk bize yardım ediyordu. Özellikle Almanya’dakiler çok yardım ediyordu. PKK her yıl Avrupa’da yardım kampanyaları düzenliyordu. Kürdistan halkı ise daha çok gıda olarak katkıda bulunuyordu. Bu durum 1995’e kadar devam etti. Bu noktadan sonra PKK, halk ve işadamlarından vergi almaya başladı.

1980’lerin sonunda ve 1990’ların ortasında PKK donanımlı ve üniformalı silahlı bir güce sahipti. Ayrıca güçlü bir medyası vardı. Bu dönemde paralar nasıl kullanılıyordu?

1988 ile 1992 arası ben PKK’nin Ortadoğu sorumlusuydum. O dönemde Rojhılat’ın (İran Kürdistanı ) Urmiye kentinde ikamet ediyordum. Bir keresinde bir arkadaşımdan borç alarak kumaş almış ve gerilla kıyafetleri diktirmiştim.

Silahlı mücadelinin başlangıcında Rusya ve İran’ın PKK’ye yardımlarda bulunduğu ifade ediliyor. Bu doğru mu? Suriye hiç yardımda bulundu mu?

Kesinlikle Rusya ve İran hiç yardımda bulunmadı. İran’a gönderilen malzemelere bazen el konuluyordu.

Suriye’nin rolü vardı, özellikle ülke topraklarından içinden geçme konusunda. Suriye, Rojava’daki (Suriye Kürdistanı) gençlerin Türkiye’ye karşı savaşmak için PKK’ye katılmasını arzuluyordu.

Lübnan’da da bazı Suriye örgütleri birkaç kez maddi olarak yardım etti. Bu yardımlarla daha çok silah satın alınıyordu. Bir kere de Lübnan Komünist Partisi yardım etmişti.

Bekaa Vadisi’nde PKK’nin karargahı vardı. Sözkonusu karargah Filistinliler’in parasıyla mı işletiliyordu? Yoksa paralar başka bir yerden mi geliyordu?

1985’e kadar Filistinliler ile beraberdik ve yardım alıyorduk. Yemeklerimizi bile onlar hazırlıyordu. Bütün Filistin örgütleriyle işbirliği içindeydik.

1995’ten sonra PKK’nin mali kaynakları çoğaldı. Kürdistan’ın hangi parçasından daha çok yardım alıyordunuz?

1985’ten bu yana her yıl Eylül’den Aralık’a kadar Avrupa’da yardım kampanyaları yapılıyordu. Sadece bu yardımdan yıllık 20 milyon dolar elde ediliyordu. Ayrıca Kürdistan’da halkın yaptığı yardım da 10 milyon doları buluyordu.

1995’ten sonra PKK, doğu (İran Kürdistanı) - kuzey (Türkiye Kürdistanı), doğu (İran Kürdistanı) - güney (Kürdistan Bölgesi) , güney (Kürdistan Bölgesi) - kuzey (Türkiye Kürdistanı) arasında bazı gümrük noktalarını kurdu.

En çok gelir ise Doğu (İran Kürdistanı) - güney (Kürdistan Böglesi) sınırından elde ediliyordu. Genel olarak bu gümrük noktalarından yıllık 3 milyon dolar elde ediliyordu.
PKK kaçak olarak ticaret yapan işadamlarından vergi alıyordu. PKK resmi olarak ticaret yapanları vergi vermeye zorlamıyordu.

Bazı zenginler ise kendileri maddi yardımda bulunuyordu. Onları mücadelemizi anlatarak ikna ediyorduk.

Rusya ve Ermenistan’da büyük Ezidi Kürt işadamları var. Onlar isteyerek mi yardımda bulunuyor?

Onların bir bölümü uyuşturucu ticaretini yapıyordu. PKK onlardan da para alıyordu. Ancak diğerleri kendileri yardımda bulunuyordu. Bazı şirketler ise işlerine sorunsuz bir şekilde devam edebilmek için PKK’ye para veriyordu. Çünkü PKK para vermeyen şirketlerin mal taşımasına izin vermezdi.

Türkiye’de medya PKK’yi uyuşturucu ticareti yapmaklar suçluyor. Bu doğru mu?

PKK kendisi uyuşturucu ticaretini yapmıyor ancak doğu ve kuzey sınırındaki PKK’nin gümrük noktalarından uyuşturucu ticareti yapılıyordu.  Biz sadece gümrük parası alıyorduk.

1991’de Kadir isminde bir arkadaşımız PKK’ye para kazandırmak için uyuşturucu ticareti yapmaya girişmişti. Kendisini çağırarak engel oldum.

PKK içinde uyuşturucu ticareti yapan yok mu?

Elimde bunu ispatlayacak belge yok. Gerila genelde sigara kullanır ve çay içer.

Toplanan paralar nasıl ulaştırılıyordu? PKK’nin yatırım projeleri veya fabrikaları var mı?

Bu konuda bankalar çok aktif kullanılmıyordu. Daha çok gerilla ve sempatizanlar ulaştırıyordu.

Rojava’da bazı fabrikalar vardı. Efrin’de de zeytinyağı fabrikası vardı. Suriye ve Avrupa’da PKK’ye yakın kişilerin işlettiği bazı marketler var.

PKK içinde maliyeden kim sorumlu? PKK içinde yolsuzluk var mı?

Cemil Bayık’ın kardeşi Mustafa Bayık PKK’nin mali sorumlusudur. PKK’nin para trafiği Kandil’den yönetiliyor.

Genel olarak yolsuzluk yok. Ancak ara sıra şahıslar düzeyinde bazı vakalar yaşanıyordu. 
PKK’nin aylık gelirinin eskiye göre arttığını düşünüyorum. Çünkü PKK’nin mücadelesi genişlemiştir. Şimdi PKK’nin yıllık gelirinin 50 milyon dolar dolayında olduğunu tahmin ediyorum.

PKK medyası nasıl kuruldu?

Rahmetli Bahçet Cantürk ve Pervin Buldan’ın kocası Savaş Buldan, PKK medyasının kurulmasında en büyük rolü üstlendiler. Onlar zengindi ve zengin çevreleri de vardı. Türkiye PKK’ye yardım ettikleri için her ikisini infaz etti.

PKK ile Kürdistan Yurtseverleri Birliği (KYB) ve Kürdistan Demokrat Partisi (KDP) arasında maddi bir ilişki var mı? Bu yardımlar karşılıklı mı yapılıyor?

PKK’nin KDP’yle ilişkileri iyi değil, ancak KYB’yle iyidir. KYB IŞİD’e karşı savaşın başlangıcında bu yana 20 milyon dolar dolayında para yardımında bulunmuş. KYB politbüro üyesi Mele Bahtiyar ve Hero İbrahim Ahmed bu konudan çok etkili olmuşlar. KDP de yardımda bulunmuş ancak KYB kadar değil.

PKK, KYB’ye siyasi olarak yardımda bulunuyor. Özellikle zor durumlarda PKK’nin medyası seferber oluyor.

Rojava’nın petrolü nasıl satılıyor? Geliri nereye gidiyor?

Bu konuda hiç bir bilgiye sahip değilim. Oradaki sistemin nasıl çalıştığını bilmiyorum.

Neden PKK Kerkük – Yumurtalık Petrol Boru Hattı’nı sabote etti?


Başbakan Neçirvan Barzani sabotaj olayından birkaç gün önce PKK ve Türkiye hakkında bir açıklama yapmıştı. Kandil o açıklamaları eleştirmişti. Bu sabotaj olayı Başbakan Barzani’nin sözlerine bir tepki olarak yapıldı. Bu olayın tekrarlanacağını zannetmiyorum. Çünkü bu tekrarlanırsa tabanın tepkisini toplar.  

rudaw.net / 13.08.2015