5 Haziran 2016 Pazar

Rus Devlet Arşivlerinde Ermeni Meselesi




Kars bölgesi askeri vali yardımcısının Kars bölgesi askeri valisine tehcir öncesinde yazdığı 4 ocak 1915 tarihli ve 2 no'lu rapor

"Müslüman köylerini Ermenilerin saldırılarından korumak gerek."

  Geçtiğimiz aralık ayının 28'inde Verh, Kotanlı köylerinden ve Soğanlık kazasından geçerek kale bölgesine girerken Kotanlı'ya yağma amacıyla gelmiş olan Türk tüfekleriyle ve Rus Berdanka tüfekleriyle silahlanmış on bir Ermeni'nin ve ikisi Ermeni biri Rus olan 39. Topçu Tugayı 1. Bataryas1'nın üç küçük rütbeli askerinin, memur Ramfopul ve bana eşlik eden muhafızlarla birlikte benim tarafımdan tutuklandığını siz ekselanslarına bildiririm.

  Yukarıda bahsi geçen tutuklulardan Kotanlı köyü ahalisinden gasp edilmiş 100 ruble, belgeler ve silahlar benim tarafımdan geri alınmıştır.

 Para ve silahlar şimdilik bende duruyor; birliklerine teslim edilen küçük rütbeliler hariç tutukluların ayrıntılı tahkikatı ise, 30 aralık tarihli ve 81 no'lu raporda benim tarafımdan Kars bölgesinin general-valisine sunuldu. Bu raporda Kotanlı köyünde 7 yaya muhafızın Müslüman köylerini Ermenilerin saldırılarından korumakla tam sorumlu olarak bıraktığımı rapor ettim.

Albay Grigoliya.

Onay:
Kâtip/imza


(RGVİA fond 2100, liste 2, dosya 460, yaprak 36 ve arkası.)

Kaynak:
Mehmet Perinçek
100 Belgede Ermeni Meselesi